Actueel

Taxaties voor WOZ vanaf 2022 anders

Munitax is het regionaal samenwerkingsverband op het gebied van gemeentelijke belastingen. De organisatie werkt voor de gemeenten Beuningen, Heumen, Wijchen. Druten en Berg en Dal. Elk jaar wordt de organisatie ‘doorgelicht’ door de Waarderingskamer. Dit instituut controleert of gemeenten de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) goed uitvoeren. Goed nieuws: Munitax kwam ook dit jaar weer met glans door de keuring.

Voor het derde jaar op rij kreeg Munitax het stempel ‘goed’ van de Waarderingskamer. Dit jaar waren de toezichthouders gecharmeerd van de manier waarop Munitax zich voorbereid op een andere manier van werken. Vanaf 2022 wordt namelijk de manier waarop de gemeente taxeert voor de WOZ anders.
Lees meer bij de veelgestelde vragen.

---

Controle hondenbelasting  in de gemeenten Beuningen, Heumen, Druten en Wijchen

Als u één of meer honden heeft, moet u jaarlijks hondenbelasting betalen. Bij aanschaf van een hond moet u zelf binnen 14 dagen aangifte doen. Vaak wordt vergeten aangifte te doen van de aanschaf van een hond. Vanaf 15 april 2019 controleert de gemeente daarom op de aangifteplicht van de hondenbelasting.

Het is mogelijk dat een controleur van Munitax in die periode bij u aanbelt. Vanzelfsprekend kunnen de controleurs zich legitimeren met een legitimatiebewijs dat door Munitax is verstrekt. Bent u niet thuis en vermoedt de controleur dat u een hond heeft waarvoor geen aangifte is gedaan, dan laat hij een aangifteformulier  achter. U bent verplicht dit formulier in te vullen en retour te zenden. Ook als u geen hond heeft.

Uw hond aangeven kan via deze website. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. Telefonisch kunt u ook een aangifteformulier opvragen via telefoonnummer 024 678 09 62.

---

Betaling belastingaanslag 2019

In januari ontving u de belastingaanslag 2019 van Munitax. U kunt de aanslag eenvoudig via i-DEAL betalen als u geen automatische incasso heeft.

Betaling van de digitale aanslag

Heeft u ervoor heeft gekozen om de aanslag digitaal te ontvangen via MijnOverheid? Dan vindt u hierop een betaallink. Door op deze link te klikken komt u automatisch in de betaalomgeving van i-DEAL terecht. Daar kunt u direct uw aanslag betalen.

Betaling van de papieren aanslag

Ontving u de aanslag nog op papier? Scan dan de QR-code op de voorkant van de aanslag. Ook via deze code komt u in de betaalomgeving van i-DEAL terecht. Daar kunt u uw aanslag betalen. Let op: scannen is alleen mogelijk met de QR-Code-app en niet met de QR-scanner binnen uw mobiel-bankieren-app.

Hoe maakt u een account aan op MijnOverheid?

Met uw DiGiD activeert u uw eigen Berichtenbox op MijnOverheid. U kunt aan- of uitvinken van welke organisaties u wel of niet berichten wilt ontvangen via de Berichtenbox. Geef aan dat u berichten van Munitax wilt ontvangen. U geeft uw eigen e-mailadres op. Daarna ontvangt u een e-mailbericht. Daarin moet u dit e-mail adres verifiëren.

Heeft u vragen? Vaak kunt u het antwoord op uw vraag vinden bij de veelgestelde vragen.

---

Veiligheid gegevens     

Munitax heeft de veiligheid van uw gegevens hoog in het vaandel staan. Daarom ontvangen wij uw privacy gevoelige informatie, zoals bankafschriften, liever niet per mail.

Wilt u gegevens versturen? Gebruik hiervoor de knop Mijn vraag aan Munitax.

Hartelijk dank voor uw medewerking.

---

Let op, uw taxatieverslag en aanslag digitaal inzien?

In de mailbox bij MijnOverheid staan alle gegevens over uw gemeentelijke aanslag en uw taxatieverslag. Hierdoor is het opvragen van het taxatieverslag en de aanslag via deze site  overbodig geworden. Met ingang van het belastingjaar 2020 vervalt deze mogelijkheid voor particulieren.

Met een account op MijnOverheid ontvangt u alle aanslagen digitaal. MijnOverheid is een website van de rijksoverheid. U kunt hierop onder andere zien hoe u geregistreerd bent bij de overheid. Ook kunt u via deze website digitale berichten van overheidsorganisaties ontvangen. Hiervoor maakt u op mijn.overheid.nl uw eigen, beveiligde, digitale brievenbus aan, de Berichtenbox.

Op mijn.overheid.nl kunt u zien welke overheidsorganisaties aangesloten zijn en hun berichten versturen via MijnOverheid. Munitax is aangesloten bij MijnOverheid. U kunt aan- of uitvinken van welke organisaties u berichten wel of niet wilt ontvangen via de Berichtenbox. Berichten die u via de Berichtenbox ontvangt, ontvangt u niet meer op papier.

---

Stijging van het tarief afvalstoffenheffing

Dit jaar stijgt het tarief voor afvalstoffenheffing. Dit wordt veroorzaakt door hogere kosten van de gemeente om het afval te verwerken.De gemeente belast deze kosten door.

---

Let op! Phishingmail in omloop

Er is een phishingmail in omloop over de rioolheffing 2017. In deze mail, van het Centraal Justitieel incassobureau, is te lezen dat de inwoner op zeer korte termijn de rioolheffing van 2017 moet betalen. Heeft u deze mail ontvangen? Dan is deze niet echt.

Vragen?

Klik hier voor veelgestelde vragen of bel ons op telefoonnummer 024-6780962. Wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur.

---

Heeft u problemen met het openen van de bijlage in MijnOverheid?

Bijlagen in de Berichtenbox zijn pdf-bestanden. Lukt het niet het bestand te openen op de computer? Dan heeft u nog een programma nodig. Een pdf-bestand opent bijvoorbeeld met het programma Adobe Reader. Wilt u een pdf-bestand op uw telefoon of tablet openen? Dan kan het zijn dat u het bestand eerst moet opslaan en dan pas kunt openen. Ook als u een onleesbaar pdf-bestand krijgt, dan adviseren wij u eerst het bestand op te slaan en met een juiste viewer te openen.

---

Kwijtschelding aanvragen?  Let op: sinds 1 januari 2018 geldt de kostendelersnorm

De invoering van de kostendelersnorm heeft gevolgen voor het goedkeuren van kwijtschelding.Heeft u een bijstandsuitkering en deelt u uw woning met meer volwassenen? Dan wordt vanaf 1 januari 2018 uw bijstandsuitkering aangepast. Doordat u uw woonkosten kunt delen met uw medebewoners, wordt de hoogte van uw uitkering opnieuw berekend.

Kwijtscheldingsverzoek aanvragen?

De invoering van de kostendelersnorm heeft ook gevolgen voor de berekening van de betalingscapaciteit van uw kwijtscheldingsverzoek, ook als u geen bijstandsuitkering heeft. Deelt u uw woning met meer volwassenen en wilt u kwijtschelding aanvragen? Geef bij uw aanvraag dan aan:
1.met hoeveel personen u uw huishouden deelt
2.wat de relatie is tussen u en uw medebewoners
3.wat de leeftijd is van uw medebewoners
4.welk soort inkomen uw medebewoners hebben
Is/zijn uw medebewoner(s) 21 jaar of ouder èn student? Stuur dan een kopie van het inschrijvingsbewijs van de studie mee.

Vragen?

Heeft u vragen over de kostendelersnorm? Neem dan contact op met de medewerkers van Munitax. Zij zijn dagelijks bereikbaar tussen 8.30 – 12.30 uur via telefoonnummer 024-67 80 962 of per email info@munitax.nl.

---

WOZ-waarden van woningen zijn openbaar

Vanaf 1 oktober 2016 zijn de WOZ-waarden van woningen openbaar. U kunt op de website http://www.woz-waardeloket.nl de actuele WOZ-waarde inzien van de woningen in alle gemeenten die zijn aangesloten bij de landelijke voorziening WOZ (LV WOZ).

U krijgt van de woning die u selecteert de WOZ-waarde te zien en de openbare gegevens die bekend zijn bij de Basisregistratie Adressen en Gebouwen. Overige gegevens, zoals bijvoorbeeld het taxatieverslag, zijn niet openbaar. De gegevens worden periodiek bijgewerkt vanuit de landelijke voorziening. Er kan enige vertarging optreden voordat de huidige gegevens in te zien zijn op WOZ-waardeloket. Kijk voor meer informatie op deze website of op http://www.wozwaardeloket.nl/.

Munitax is namens de gemeenten Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen en Wijchen aangesloten bij de Landelijke Voorziening WOZ. 

---

 

Volg ons